Bremselengder for teoriprøven

Lær om bremselengder og nødbremsing til teoriprøven, og hvordan hastighet, vær- og veiforhold påvirker dem. Test kunnskapen din med en gratis teoritentamen.

1. september 2024

10 minutter lesing

Hvordan bremselengden endrer seg når man dobler farten. Når farten dobles så firedobles bremselengden

Når du forbereder deg til teoriprøven for klasse B, er det essensielt å ha en god forståelse av bremselengder og de faktorene som påvirker dem. I denne artikkelen vil vi fokusere på de tre hovedaspektene som er avgjørende å kunne for teoriprøven:

  1. Hvordan regne ut bremselengde ved nødbremsing: Vi vil gå gjennom metoder for å beregne bremselengde ved nødbremsing på tørr asfalt.
  2. Hvordan bremselengden endres med farten din: Vi vil se på hvordan bremselengden øker når du dobler hastigheten.
  3. Hvordan ulike vær- og veiforhold påvirker bremselengden: Dette inkluderer effekten av forhold som våt asfalt og vått vinterføre på bremselengden din.

Å mestre disse konseptene er ikke bare viktig for å bestå teoriprøven, men også for å sikre trygg kjøring i hverdagen. Forståelsen av hvordan bremselengde påvirkes av både hastighet og veiforhold bidrar til bedre vurdering av sikkerhetsmarginer, noe som er avgjørende for å unngå ulykker og opprettholde en trygg kjøretur.

Hvordan regne ut bremselengde ved nødbremsing

Viser bremselengden i forskjellige hastigheter. Viser formelen som er fart * fart / 200

Nødbremsing, eller bråbremsing, betyr at du trykker bremsen så hardt du kan for å stoppe bilen raskt. Dette gjør man sjelden i vanlig trafikk. Selv om nødbremsing kan være nødvendig i akutte situasjoner, som når et barn eller et dyr løper ut i veien, bør det ikke skje ofte. Hvis du ofte må nødbremse, kan det tyde på at du bør jobbe mer med å forutse trafikken.

Til teoriprøven er det et krav å vite hvordan man beregner bremselengden når man nødbremser på tørr asfalt. Det er nok ingen som gjør denne beregningen etter at de har tatt teoriprøven, og det er ikke noe du trenger å tenke på når du er ute og kjører. Det er mye viktigere å ha en forståelse for hvordan veiforhold og fart påvirker bremselengden din, og dette kommer vi til senere.

Det kan være utfordrende å beregne nøyaktig bremselengde fordi den avhenger av flere faktorer: hastighet, bremser, dekkslitasje, dekktype, kjøretøyets vekt, om du har ABS-bremser, og veiforhold. For teoriprøven er det imidlertid nødvendig å kunne beregne bremselengden ved nødbremsing på tørr asfalt. Den generelle tommelfingerregelen for å regne dette ut er som følger:

  1. Del hastigheten din (i km/t) på 10.
  2. Kvadrer resultatet (gang tallet med seg selv).
  3. Del det kvadrerte tallet på 2.

En annen måte å uttrykke formelen på er:

  1. Hastighet ganget med seg selv, delt på 200.

Begge formlene gir samme resultat, så bruk den som er lettest å huske.

Ligning 1:

((fart/10) * (fart/10))/2

Ligning 2:

fart*fart/200

Begge disse ligningene er den samme ligningen, bare skrevet litt annerledes. Så du kan bruke den du føler er lettest å huske.

Eksempel 1: Hva er bremselengden din om du nødbremser på tørr asfalt og kjører 50 km/t?

For å svare på dette må du bruke en av de formlene vi akkurat har nevnt over. Utregningen blir som følger ved å bruke ligning 1:

50*50/200 = 12.5 meter

Og ved å bruke ligning 2:

(50/10)*(50/10)/2 = 12.5

Som du ser, gir begge ligningene det samme svaret: 12,5 meter.

Eksempel 2: Hva er bremselengden din om du nødbremser på tørr asfalt og kjører 100 km/t?

For å finne bremselengden ved nødbremsing i 100 km/t på tørr asfalt, bruker vi en av ligningene vi har lært. Her er utregningen med ligning 2:

100*100/200 = 50

Bruker vi ligning 1, blir utregningen slik:

(100/10)*(100/10)/2 = 50 meter

Igjen gir begge ligningene det samme svaret, så du kan bruke den du husker best. På teoriprøven vil en kalkulator automatisk dukke opp på de oppgavene hvor det er nødvendig, så du trenger ikke å bekymre deg hvis du har problemer med å gjøre beregningene i hodet.

Hvordan endrer bremselengden seg når du endrer farten

Tallene vi valgte i eksemplene over var ikke tilfeldig, vi valgte først 50 km/t også 100 km/t. Bremselengden ble 12.5 meter når du kjørte i 50 km/t, og den ble 50 meter når du kjørte i 100 km/t.

Selv om farten kun ble doblet fra 50 km/t til 100 km/t, økte bremselengden fra 12,5 meter til 50 meter - en økning på fire.

Dette er også en generell tommelfingerregel som du må kunne!

Hvordan bremselengden endrer seg når man dobler farten. Når farten dobles så firedobles bremselengden

Hvis du dobler farten din, vil bremselengden firedobles. Bildet illustrerer dette på en enkel måte: en bil som kjører i 15 km/t har en bremselengde på 1 meter, ved 30 km/t øker den til 4 meter, ved 60 km/t til 16 meter, og ved 120 km/t til hele 64 meter. Dette viser hvordan bremselengden øker dramatisk med økt hastighet.

Du må også vite at det samme gjelder i revers: hvis du halverer farten din, må du dele bremselengden på fire.

Eksempel 1: Hvis bremselengden din er 50 meter når du kjører i 100 km/t, hva blir bremselengden din om du kjører i 50 km/t?

Ved å bruke huskeregelen, vet du at du har halvert farten din. Den har gått fra 100 km/t til 50 km/t. Dermed må bremselengden deles med fire for å få finne den nye bremselengden.

50/4 = 12.5 meter

Så her blir den nye bremselengden din 12,5 meter. Disse svarene kan du runde av. Da får vi 13 meter i dette tilfellet.

Eksempel 2: Hvis bremselengden din er 10 meter når du kjører i 30 km/t, hva blir bremselengden din om du kjører i 60 km/t?

Ved å bruke huskeregelen, så vi vet at farten har blitt doblet. Da må bremselengden ganges med fire for å få finne den nye bremselengden.

4*10 = 40 meter

Her blir den nye bremselengden din 40 meter.

Hvis man hadde brukt formelen i forrige kapittel ville man fått en bremselengde på 18 meter:

60*60/200 = 18 meter

I dette tilfellet ville du svart feil på teoriprøven, ettersom det riktige svaret er 40 meter. Det kan være flere grunner til at bremselengden her er 40 meter istedenfor 18 meter. Husk at tommelfingerregelen som gir deg 18 meter er for nødbremsing på tørt føre. Hvis det for eksempel er våt asfalt så vil bremselengden dobles! Da vil du få noe nærmere 40 meter, som man gjør i dette tilfellet.

Hvordan endrer bremselengden seg basert på føre

Viser hvordan bremselengden endrer seg basert på vegforholdet. Fra tørr asfalt til våt asfalt så dobles bremselengden, fra våt asfalt til vått vinterføre så dobles bremselengden igjen

Når du trykker inn bremsen på bilen, stopper hjulene å spinne (bortsett fra når bilen har ABS-bremser, les mer om det her: Alt du trenger å vite om bremsesystemer). For at bilen skal stoppe, må det være friksjon mellom hjulene og veien. Uten friksjon vil ikke bremsene være effektive. Friksjonen avhenger både av dekkene dine og veiforholdene. Selv om flere faktorer påvirker friksjonen, er det disse to som har størst betydning.

Det er lettere å forstå dette ved å tenke på egen erfaring. Har du noen gang sklidd på is? Da har du opplevd lav friksjon mellom skoene dine og isen. Men har du sklidd på tørr asfalt? Sannsynligvis ikke. Det samme gjelder for bilen din. På is har hjulene dårligere friksjon mot veien, og bremselengden blir derfor mye lengre.

Dette er viktig kunnskap både for teoriprøven og når du kjører bil. Du må alltid være bevisst på veiforholdene og justere kjøringen din deretter. Må du for eksempel bremse tidligere før en skarp sving når det er glatt? Eller holde større avstand til andre biler på motorveien når det er vått? Og hva med å kjøre saktere i boligområder når det er is, i tilfelle et barn løper ut i veien?

For teoriprøven må du kjenne til typiske veiforhold og hvilke dekk som gir best grep under ulike forhold.

Tabellen under viser hvordan ulike veiforhold påvirker bremselengden sammenlignet med tørr asfalt:

Vegforhold

Bremsefaktor sammenlignet med tørr asfalt

Bremselengde

Tørr asfalt

1x

10 meter

Våt asfalt

2x

20 meter

Vått vinterføre

4x

40 meter

Vannplaning

Uendelig

Uendelig

Eksempel 1: Hva blir bremselengden din på vått vinterføre hvis bremselengden din er 25 meter på tørr asfalt?

Ved å bruke tabellen over, ser man at vi må gange 25 meter med fire for å finne den nye bremselengden.

25 * 4 = 100 meter

Bremselengden din på vått vinterføre blir altså 100 meter.

Dette forutsetter at du kjører i samme fart som på tørr asfalt. Når du svarer på slike spørsmål på teoriprøven, skal du anta at farten er den samme dersom den ikke er spesifisert.

Eksempel 2: Hvis du kjører på våt asfalt og har en bremselengde på 30 meter, hva blir bremselengden hvis du kjører på tørr asfalt?

Ved å bruke tabellen over, ser man at vi går fra våt asfalt til tørr asfalt. Da må du dele bremselengden på to. Siden du går fra dårligere til bedre veiforhold, blir bremselengden kortere.

30 / 2 = 15 meter

Det riktige svaret blir da 15 meter.

La oss bruke alle reglene vi har lært

På Teorimester har vi noen spørsmål som kombinerer flere av disse tommelfingerreglene i samme oppgave. La oss se på noen slike oppgaver:

Eksempel 1: Hvis bremselengden din er 10 meter på tørr asfalt når du kjører 20 km/t, hva blir den hvis du kjører på våt asfalt i 40 km/t?

Her må du bruke to av tommelfingerreglene vi har diskutert. Først må du vite at bremselengden vil øke basert på farten din. Vi bruker tommelfingerregel 2 for dette og må da huske at når farten dobles så firedobles bremselengden.

10 * 4 = 40 meter

Bremselengden din øker dermed til 40 meter fordi farten din dobles.

Men veiforholdene blir også dårligere, og dette må vi også ta i betraktning. Ved å bruke tabellen over, vet vi at bremselengden dobles når du går fra tørr asfalt til våt asfalt.

40 meter * 2 = 80 meter

Dermed blir den nye totale bremselengden 80 meter.

Eksempel 2: Hvis bremselengden din er 25 meter på vått vinterføre når du kjører 40 km/t, hva blir den hvis du kjører på våt asfalt i 80 km/t?

Igjen må vi bruke to av tommelfingerreglene vi lærte tidligere. Her går farten fra 40 km/t til 80 km/t, noe som betyr at farten dobles. Dette betyr at vi må gange bremselengden med fire for å finne den nye bremselengden:

25 * 4 = 100 meter

Deretter går veiforholdene fra vått vinterføre til våt asfalt. Dette betyr at vi går fra veldig dårlige veiforhold til noe bedre veiforhold. Ved å bruke tabellen ser vi at vi går fra 4x til 2x, som betyr at vi må dele bremselengden på to for å finne den nye bremselengden.

100/2 = 50 meter

Så i denne oppgaven blir den nye bremselengden 50 meter. Dermed dobles bremselengden fra 25 meter til 50 meter.

Eksempel 3: Hvis bremselengden din er 25 meter på vått vinterføre når du kjører 40 km/t, hva blir den hvis du kjører på tørr asfalt i 80 km/t?

Denne oppgaven er veldig lik den forrige. Farten dobles fra 40 km/t til 80 km/t, som betyr at vi må gange bremselengden med 4:

25 * 4 = 100 meter

Men så går forholdene fra vått vinterføre til tørr asfalt. Ved å bruke tabellen ser vi at vi går fra 4x til 1x, som betyr at vi må dele bremselengden på 4:

100 / 4 = 25 meter

I denne oppgaven hadde vi en bremselengde på 25 meter og ender også opp med en bremselengde på 25 meter, selv om farten dobles!

Eksempel 4 (Alle metodene): Hva blir bremselengden din når du kjører i 50 km/t? Finn så ut hva bremselengden blir hvis du dobler farten din og går fra tørr asfalt til vått vinterføre.

Her må vi først regne ut bremselengden ved å bruke den første tommelfingerregelen.

50 * 50 / 200 = 12.5 meter

Husk at vi har to forskjellige formler som gir det samme svaret. Hvis du bruker den andre formelen, vil det se slik ut:

(50/10)*(50/10)/2 = 12.5 meter

Igjen får du det samme svaret.

Svaret på første del av oppgaven er dermed 12,5 meter, som kan rundes av til 13 meter.

Deretter spør oppgaven om hva bremselengden din blir hvis du dobler farten. Her kan vi bruke den andre tommelfingerregelen vår, og vi vet at hvis farten dobles, vil bremselengden firedobles. Vi må derfor gange med fire.

12.5 * 4 = 50 meter

Vi får da 50 meter fordi farten dobles. Hvis du rundet av til 13 meter i forrige steg, får du 52 meter istedenfor 50 meter.

Deretter ser vi også at vi går fra tørr asfalt til vått vinterføre. Ved å bruke tabellen, ser vi at vi går fra 1x til 4x som betyr at vi må gange bremselengden med 4.

50 * 4 = 200 meter

Vi får da 200 meter som ny bremselengde når farten dobles og føret går fra tørr asfalt til vått vinterføre. Hvis du rundet av til 52 meter i forrige oppgave så ville du her fått 208 meter.

Svaret på denne oppgaven blir 12,5 meter når du kjører i 50 km/t og 200 meter når du kjører i 100 km/t på vått vinterføre.

Hvis du runder av i oppgavene så ville du fått 13 meter når du kjører i 50 km/t og 208 meter når du kjører i 100 km/t på vått vinterføre.

Dette er nok en oppgave du ikke får på teoriprøven, da den er for komplisert. Men du kan absolutt få oppgaver som handler om disse reglene hver for seg. Vi tar med eksempelet på denne oppgaven som en mer kompleks versjon av de andre oppgavene. Hvis du klarte å løse denne oppgaven på egenhånd, har du sannsynligvis god nok forståelse av tommelfingerreglene for bremselengde til å håndtere slike oppgaver på teoriprøven.

Konklusjon

Å forstå bremselengder er en essensiell del av teoriprøven for klasse B, og du vil definitivt kunne få spørsmål om dette på teoriprøven. Kunnskapen om hvordan bremselengden påvirkes av farten og ulike veiforhold er ikke bare viktig for å bestå prøven, men også for å sikre trygg kjøring i hverdagen.

For teoriprøven må du kunne beregne bremselengde ved nødbremsing på tørr asfalt ved hjelp av enkle formler, samt forstå hvordan bremselengden øker med farten. Du må også være bevisst på hvordan forskjellige veiforhold påvirker bremselengden.

Synes du dette er vanskelig? Test dine ferdigheter med tre av våre spørsmål om bremsing, helt gratis, lenger ned!

Syns du det er stress å bestå teoritentamen?

Vi forstår at teoritentamen kan være stressende og kan ta mye tid, så vi ønsker å gi deg et langt medlemskap slik at du kan ta den tiden du trenger.

Vi har kun en pris!

150 kr

For 12 måneder

  • Klasse B (Bil)
  • Over 1400 oppgaver
  • Beståttgaranti
  • Detaljerte forklaringer
  • Skiltprøve
  • Artikler med illustrasjoner
  • Tilgjengelig på web, Android og Iphone

Eller les noen andre artikler