Fareskilt
Hvordan ser fareskilt ut?

Varsler om bratt oppoverbakke
Varsler om bratt oppoverbakke
Er fare for bratt oppoverbakke-skiltet viktig for teoriprøven og oppkjøring?
Ja. Fare for bratt oppoverbakke-skiltet er en del av pensum til teoriprøven for klasse B og kan dukke opp på oppkjøringen. Du må kunne gjenkjenne skiltet, forstå hva det varsler om og vise korrekt reaksjon i praksis.
Hva er fare for bratt oppoverbakke-skiltet?
Fare for bratt oppoverbakke-skiltet (104.1 Stigning) varsler om en vei med lang og bratt stigning som kan føre til redusert fremkommelighet eller motoroveroppheting, spesielt ved glatt føre. Skiltet settes opp når bakken er så bratt og lang at det utgjør en særlig fare eller gir store framkommelighetsproblemer.
Når møter du fare for bratt oppoverbakke-skiltet?
Du kan møte skiltet på:
- Fjelloverganger – lange, bratte strekninger i høyfjellet.
- Vestlandsveier – svingete veier med kraftig stigning.
- Skogsbilveier – smale grusveier med bratte bakker.
- Tunneler – der stigningen er vanskelig å oppfatte visuelt.
På bildet ser du fare for bratt oppoverbakke-skiltet plassert i starten av en steinrøysvei med 9% stigning over flere hundre meter.

Hvordan forberede seg når du ser fare for bratt oppoverbakke-skiltet?
Gire ned til lavt gir før bakken, slik at motoren har nok kraft til å holde farten. Hold jevn hastighet for å unngå rykk og redusere risiko for overoppheting. Sørg for god sikt bakover og gi plass for eventuelle saktegående kjøretøy.
Hvorfor er fare for bratt oppoverbakke-skiltet viktig?
Skiltet øker trafikksikkerheten ved å gi sjåføren tid til å tilpasse girvalg, hastighet og motorbelastning før en krevende oppoverbakke. Det forebygger motorstans og farlige situasjoner i smale eller svingete veier.
Ofte stilte spørsmål (FAQ) om fare for bratt oppoverbakke-skiltet
- Gjelder skiltet for alle kjøretøy? – Ja, både lette og tunge kjøretøy må tilpasse seg stigningen.
- Kan det være underskilt under fare for bratt oppoverbakke-skiltet? – Ja, du kan se underskilt som angir lengden på stigningen.